Fiat 126p – nawiew powietrza

Przeróbka ma na celu zwiększenie przepływu powietrza w wentylacji mechanicznej kabiny, a także dodanie wymuszonego pędu ciepłego powietrza przy zakończeniu kanału.

Spis treści

Opis problemu

Oryginalny wentylator mieszczący się w bagażniku mimo dużej mocy i pędu powietrza nie jest w stanie przetłoczyć jego objętości z powodu znajdujących się w mieszalniku i nawiewie nawrotów, zagięć i innych przeszkód. Dodatkowo podaje on jedynie zimne powietrze. Pobór prądu według Internetowych źródeł może wynosić do 5 A.

Modernizacja mechaniczna

Sprawdzanym rozwiązaniem jest wstawienie wentylatora turbinowego do komory mieszalnika, tuż nad wlotem ciepłego powietrza, wraz z usunięciem ściany odgradzającej wloty zimnego i ciepłego powietrza.
Zakupiony w Chinach wentylator BFB1212GH dobrałem pod kątem wymiarów (120 x 120 x 30 mm) oraz największej dla tej serii wydajności przy zasilaniu napięciem 12 V. Według noty katalogowej pobór prądu wynosi 3,30 A, prędkość maksymalna 4400 obr/min. przy przepływie 1,71 m3 /min. dając tym samym ciśnienie 104,0 mmH2O. Natężenie hałasu generowanego przez wentylator wynosi 65 dB-A.

Korzystając z posiadanego zapasowego mieszalnika eksperymentalnie wyciąłem w nim jak najwięcej mogłem. W utworzoną przerwę wkleiłem na klej na gorąco plexi. Wentylator przymocowałem do górnej części mieszalnika tak, by otwór wlotowy był jak najbardziej otwarty. Koncepcję sprawdziłem „na sucho”, zamykając obudowę i podłączając do zasilacza stabilizowanego. Podmuch był na tyle silny, że zdecydowałem się wykonać wersję docelową i wykorzystać ją w samochodzie.

IMG_20201016

Zdjęcie 10 z 10

Wersja finalna

Do uzupełnienia wyciętego fragmentu posłużyłem się plastikiem pozyskanym z zapasowego mieszalnika użytego wcześniej. Po upewnieniu się, że materiał jest topliwy wgrzałem go przy użyciu lutownicy w odpowiednie miejsca, a następnie wyciętymi cienko paskami plastiku uzupełniłem nieszczelności, wzmacniając tym samym konstrukcję materiałem o tych samych właściwościach.
Poza samym połączeniem uszczelniłem również cały mieszalnik, w tym klapę kierunku nawiewu.

IMG_20201017

Zdjęcie 1 z 5

Elektronika

Użyty wentylator posiada fabryczne wyprowadzenia sterowania oraz kontroli w postaci wyjścia obrotomierza i, dużo bardziej interesujące, sterowanie sygnałem PWM o częstotliwości 25 kHz.
Docelowo chciałbym wykorzystać te możliwości do stworzenia znanego z dzisiejszych samochodów pokrętła sterowania siłą nawiewu.
W tym momencie: wybrałem mikrokontroler, nakreśliłem pierwszą wersję płytki.